AMSTERDAM - Bierbrouwer Heineken heeft in de eerste drie maanden van dit jaar meer bier verkocht dan verwacht.

Ook de totale omzet was hoger dan verwacht, zo bleek uit het woensdag gepubliceerde tussentijds handelsbericht van het concern. In alle regio's wist Heineken meer bier aan de man te brengen.

De vorig jaar gekochte bieractiviteiten van het Mexicaanse Femsa deden de omzet flink stijgen. In totaal kwamen de verkopen uit op 33,8 miljoen hectoliter bier, dat was 44 procent meer dan een jaar eerder.

Analisten hadden gemiddeld gerekend op een biervolume van 32,8 miljoen hectoliter.

Overname

Het verkochte gerstenat en fris, Heineken produceert ook andere dranken dan bier, brachten 3,59 miljard euro in het laatje. Analisten hadden gemiddeld gerekend op een omzet van 3,56 miljard euro.

De omzet lag mede dankzij de overname van Femsa 22 procent hoger dan in de eerste drie maanden van 2010. Op eigen kracht steeg de omzet met 3,6 procent.

De autonome groei van de biervolumes van Heineken bedroeg 5,5 procent. Branchegenoot SABMiller liet dinsdag al weten 3 procent meer bier te hebben verkocht, dankzij sterke verkopen in Afrika en Azië. SABMiller, bekend van merken als Peroni en Grolsch, presteerde daarmee ook beter dan verwacht.

Alle markten

Heineken liet woensdag weten dat in alle markten groei is gerealiseerd. In de zogenoemde opkomende markten als Azië en Afrika stegen de volumes met respectievelijk 18 en 12 procent. Met name landen als Vietnam, Brazilië, Rusland, Zuid-Afrika en Chili deden goede zaken.

De brouwer zag de biervolumes ook in West-Europa, met name in Groot-Brittannië, Frankrijk en Nederland, licht stijgen. In Zuid-Europese landen en Ierland daalden de volumes als gevolg van de moeilijke economische omstandigheden daar.

Voorzichtig

Hoewel Heineken in Europa en de Verenigde Staten geleidelijk herstel ziet, blijven consumenten nog erg voorzichtig, aldus het concern. In deze landen verruilden consumenten door de crisis de veelal duurdere Heinekenbiertjes voor alternatieven en waren ze erg terughoudend in hun uitgavenpatroon. Heineken ziet veel kansen in Latijns-Amerika, Afrika en Azië.

Het concern heeft wel te kampen met hogere prijzen voor grondstoffen als aluminium (voor blikjes en ander verpakkingsmateriaal) en mout en hop (voor het bier). Heineken verwacht voor heel 2011 een kleine toename van de prijzen per hectoliter.