NS herziet kortingkaarten trein

AMSTERDAM - De Nederlandse Spoorwegen vervangen de huidige Voordeelurenkaart, die reizigers buiten de ochtendspits recht geeft op 40 procent korting, door verschillende passen met wisselende kortingrechten.

Dat meldt de NS vrijdag in een persbericht. De spoorwegen willen vanaf augustus vijf verschillende abonnementsvormen gaan aanbieden.

Een nieuw Dalabonnement biedt treinreizigers 40 procent korting op hun reis, behalve op werkdagen in de ochtend- (6.30-9.00 uur) en avondspits (16.00-18.30 uur). De kaart kost 50 euro per jaar. Voor 20 euro per maand krijgen reizigers ook in de spits een korting van 20 procent.

Gratis reizen

Drie andere abonnementen geven reizigers recht op gratis reizen. Voor 40 euro per maand kan dat in het weekend, met door de week 40 procent korting buiten de spits. Voor 95 euro per maand reizen abonnementhouders buiten de spits ook op werkdagen gratis.

Voor 295 euro per maand kunnen reizigers altijd zonder een los kaartje te kopen in de tweede klas reizen.

Adviesaanvraag

De NS zegt over de plannen te hebben overlegd met consumenten- en reizigersorganisaties. Daar ligt nu een adviesaanvraag. Volgens de NS speelt het bedrijf met de nieuwe kaarten in op de steeds flexibelere arbeidstijden in Nederland.

Het bedrijf stopt per 1 augustus met de verkoop van het huidige Voordeelurenabonnement, dat buiten de ochtenspits en in het weekend recht geeft op 40 procent korting. Voor bestaande abonnementhouders verandert er niets, zegt het bedrijf.

GroenLinks

Kamerlid Ineke van Gent (GroenLinks) wil niet dat de NS de populaire Voordeelurenkaart in de avondspits afschaft. Dat heeft zij vrijdag gezegd in reactie op berichten in de media. ''Zo jagen we de forensen de auto en de file in'', zo analyseert de volksvertegenwoordiger.

Dinsdag in het vragenuurtje in de Tweede Kamer wil Van Gent minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) aan de tand voelen over de kwestie. ''NS is een bedrijf met een maatschappelijke verantwoordelijkheid'', brengt de parlementariër in herinnering.

Belangrijke rol

'Ze moeten verder kijken dan hun eigen portemonnee. De trein speelt een belangrijke rol in het forensenverkeer. Daar passen geen forse prijsverhogingen bij."

GroenLinks begrijpt het streven van NS om reizigers over de dag te spreiden en de treinen buiten de spits voller te krijgen. ''Maar dat kan ook anders'', aldus Van Gent.

''Laat de regering eens druk zetten op bedrijven en instellingen om werktijden veel flexibeler te maken. De huidige aanpak is te vrijblijvend, zodat veel mensen vastzitten aan een negen-tot-vijfbaan.'' GroenLinks werkt aan een initiatiefwet die het recht op flexibele werktijden regelt.

Tip de redactie