SCHIPHOL - Passagiers die van en naar of via Schiphol reizen, zijn goed voor een bijdrage van 11 miljard euro aan de Nederlandse economie en leveren 170.000 banen op.

Het gaat om de uitgaven van toeristen en zakelijke reizigers in Nederland en op Schiphol zelf.

Dit blijkt uit een woensdag gepubliceerd rapport van McKinsey & Company en The Boston Consulting Group in opdracht van luchthavenbedrijf Schiphol Group en KLM.

Daar komt nog een extra effect bovenop van 15 miljard euro en 120.000 banen door met de luchthaven samenhangende effecten zoals investeringen van bedrijven in Nederland.

Tariefstructuur

In totaal komt het op 26 miljard euro en 290.000 banen. Schiphol en KLM hadden de onderzoekers aan het werk gezet om duidelijk te krijgen wat voor effect een wijziging van de tariefstructuur van Schiphol op KLM zou hebben, op de luchthaven zelf en op de Nederlandse economie.

KLM is een maatschappij die niet alleen passagiers rechtstreeks van de ene naar de andere bestemming brengt; de maatschappij en haar partners halen ook passagiers op uit andere landen en brengen die via Schiphol naar andere landen. Een maatschappij als easyJet brengt mensen van A naar B en doet dat alleen binnen Europa.

On speaking terms

Schiphol wilde de tarieven die voor de verschillende soorten passagiers worden betaald, dichter bij elkaar brengen; KLM wilde dat niet. President-directeur Peter Hartman van KLM was woest over het voorstel dat de luchthaven in september vorig jaar deed.

Hij en Schipholtopman Jos Nijhuis waren maandenlang niet 'on speaking terms'. Met het rapport als basis zijn zij nu tot een vergelijk gekomen en zullen ze de komende tijd de samenwerking die er in het verleden nadrukkelijk was, een hernieuwde impuls geven, zo gaven zij aan.

Winstgevendheid

Schiphol komt medio april met een nieuw voorstel op basis van het onderzoek. Uit dat onderzoek, waarvoor alle betrokkenen een bijdrage hebben geleverd, komt naar voren dat de wijziging KLM op korte termijn 31 miljoen tot 42 miljoen euro aan winstgevendheid zou schelen, maar een minimaal effect op de passagiersaantallen zou hebben.

Dat komt volgens de onderzoekers omdat KLM de prijsstijging niet zou kunnen doorberekenen aan de passagiers. Als ze dat wel zou doen, zou dat KLM 700.000 passagiers schelen en 53 miljoen euro aan inkomsten.

Prijsvechter

Prijsvechter easyJet liet eerder weten flink wat nieuwe routes te zullen openen als Schiphol het prijsbeleid aanpast; het rapport houdt het op vijf tot tien nieuwe routes vanaf Schiphol binnen Europa waarvan 80 procent overlapt met KLM.

Wel zou Schiphol op korte termijn een half miljoen tot 900.000 extra passagiers kunnen verwelkomen. Ook zouden tickets op de nieuwe routes van de low-costcarriers 30 procent goedkoper zijn dan nu.

Rapport

Van de 11 miljard euro die de Schipholpassagiers de economie opleveren, komt volgens het rapport 3,4 miljard euro uit de zak van de transferpassagiers en 7,6 miljard euro van de overige passagiers.

Uitgangspunt bij het opstellen van het rapport waren bestaande raamwerken als de Luchtvaartnota, het Aldersakkoord en het regeerakkoord.