DEN HAAG - De openbaarvervoerbedrijven in de drie grote steden maken zich zorgen over bezuinigingen en de openbare aanbestedingen.

Volgens HTM (Den Haag), GVB (Amsterdam) en RET (Rotterdam) kan een efficiëntere inzet van bussen, trams en metro veel geld opleveren.

Maar de bedrijven zijn gebonden aan strikte regels van de gemeente en stadsregio's en moeten bijvoorbeeld blijven rijden op onrendabele lijnen, zo bevestigden ze dinsdag een artikel in het het Financieele Dagblad .

HTM

Een woordvoerder van de HTM zegt dat het bedrijf al druk bezig is de gevolgen van de bezuinigingen in kaart te brengen. ''Het kan betekenen dat er bussen en trams minder frequent gaan rijden of dat er zelfs lijnen verdwijnen.''

Volgens hem moet er meer onderscheid worden gemaakt in het type reizigers. ''Niet alleen korting voor 65-plussers, maar ook voor andere groepen en misschien moet het tarief op de dag variëren.'' Hij noemt de bezuinigingsplannen van het kabinet erg drastisch.

GVB

Het GVB zegt miljoenen euro’s te kunnen besparen als het in grotere mate zelf mag bepalen welke, hoe vaak en wanneer bus- en tramlijnen rijden. Door de concessie van de stadsregio is het gedwongen een flink aantal lijnen te exploiteren waar nauwelijks mensen gebruik van maken.

Het Amsterdamse ov-bedrijf kan een groot deel van die bezuinigingen echter al bereiken als de eisen van de stadsregio wat flexibeler zouden zijn, zegt een woordvoerster.

Een openbare aanbesteding, waardoor ook andere partijen dan het GVB een aanbieding kunnen doen voor het ov in Amsterdam, is dan niet eens nodig. En andersom geldt volgens de zegsvrouw hetzelfde: als er een openbare aanbesteding komt, maar onrendabele lijnen moeten blijven rijden, zullen ook andere vervoerders niet goedkoper zijn.

RET

Volgens directeur Pedro Peters van de RET is de bezuiniging van 120 miljoen euro die het kabinet wil doorvoeren door het openbaar vervoer in de drie grote steden aan te besteden niet haalbaar. ''Het betekent dat je tegen private partijen zegt: ‘Wij willen hetzelfde product, voor minder geld.' Dat gaat niet lukken’’.

Een andere vraag is of volgens hem of de ov-bedrijven in Rotterdam en andere steden een efficiënt product hebben. Daar gaat de politiek over, aldus Peters. Die wil uit sociaal oogpunt bijvoorbeeld buslijnen in stand houden die wijken met elkaar verbinden en dat bussen langs bejaardenhuizen rijden.

Vooral bussen slurpen veel subsidiegeld op. Bij de metro en trams in Rotterdam moet 20 procent subsidie bij, bij de bussen is dat 70 procent. Peters wijst erop dat volgens hem het openbaar vervoer wereldwijd niet zonder subsidie kan.