AMSTERDAM - Schouwburgen en muziekzalen hebben vorig jaar fors minder bezoekers getrokken dan het jaar ervoor.

Dat heeft de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD) zaterdag bekendgemaakt. Het was het tweede achtereenvolgende jaar dat de aantallen daalden.

In 2009 werden er nog 12,3 miljoen kaartjes verkocht, dat aantal daalde vorig jaar naar 11,3 miljoen.

Voor dit jaar zijn de vooruitzichten niet beter. De VSCD, waarbij 160 instellingen zijn aangesloten, verwacht nog eens een daling van 200.000 bezoeken. Als de btw-verhoging op kaartjes per 1 juli ingaat, voorziet de VSCD dat de bezoekersaantallen nog sterker dalen.

Krimp

Belangrijkste oorzaak van de daling is de economische crisis. ''Het - duurdere - uitgaansleven merkt deze krimp als eerste. Mensen gaan minder, minder vaak of kiezen voor goedkopere alternatieven zoals de film'', aldus de VSCD.

''Op sommige plaatsen in Nederland is het publiek in 2010 gestegen, maar dat is vooral bij populaire en goedkope voorstellingen en concerten'', aldus directeur Hans Onno van den Berg.

Zware tijden

In totaal dalen de bezoekersaantallen in 2009, 2010 en 2011 met een kwart, denkt de organisatie, waarvan de helft als gevolg van maatregelen van de overheid.

''De bouw wordt in zware tijden - terecht - door de overheid geholpen met een verlaagd btw-tarief, de podiumkunsten worden door de overheid juist tegengewerkt. En dan hebben we het nog niet over de komende bezuinigingen bij Rijk en gemeenten'', stelt Van den Berg.