'Supermarkten kunnen kosten niet doorberekenen'

AMSTERDAM - Supermarkten krijgen dit jaar te maken met gestegen voedselprijzen, maar kunnen die door de hevige prijsconcurrentie maar in beperkte mate doorberekenen aan de klant.

2010 stond al in het teken van grote prijsdruk in de supers, de eerste maanden van dit jaar laten hetzelfde beeld zien. Dat stelt ABN Amro in een dinsdag gepubliceerd rapport over de verwachting voor de Nederlandse detailhandel.

De omzetgroei van het afgelopen jaar was in de supermarkten vooral te danken aan het feit dat meer spullen werden verkocht en niet zozeer aan hogere prijzen, dat liet de concurrentie niet toe. Door hogere inkoopprijzen, die nauwelijks zijn door te berekenen, ontstaat dit jaar meer druk op de marges, aldus ABN.

Speciaalzaak

De afnemende klandizie waar speciaalzaken al jaren mee hebben te kampen, zetten volgens het rapport verder door. De supermarkten zijn met een steeds uitgebreider assortiment luxespullen een steeds grotere concurrent geworden voor de speciaalzaak.

Bovendien is de consument tijdens de crisis voorzichtiger geworden met zijn uitgaven en kiest om te besparen vaker voor het goedkopere alternatief in de supermarkt.

Woningwinkels

Doe-het-zelfzaken en woonwinkels hebben nog steeds last van de negatieve ontwikkelingen op de woningmarkt. Woonwinkels zagen in 2010 voor het derde jaar op rij de omzet dalen.

De omzetdaling bij doe-het-zelfwinkels was kleiner. Mogelijk heeft dat te maken met het feit dat zij zich meer richten op de verkoop van meubels en decoratie, waarmee ze ook direct de concurrentie met woonwinkels aangaan.

Lees meer over:
Tip de redactie