DEN HAAG - De staat verdient op brandstofaccijnzen niet extra nu de benzineprijs op een nieuw historisch record staat.

De accijnzen worden geheven per getankte liter en niet als percentage van de literprijs.

Minister Jan Kees de Jager van Financiën stelde vrijdag na de wekelijkse ministerraad dat de schatkist wellicht zelfs geld misloopt omdat mensen door de hoge brandstofprijzen mogelijk zuiniger gaan rijden en minder tanken.

De Jager sprak wel zijn zorgen uit over de prijs. Hij hoopt op stabiliteit in het Midden-Oosten, wat naar verwachting tot rust op de oliemarkt en daarmee een stabilisering van de benzineprijzen kan leiden. De hoge prijzen noemde hij ''heel erg vervelend voor de mensen''

Accijns

De accijns op een liter benzine is 71,83 eurocent, ongeacht de prijs van de benzine. Verder komt daar nog een voorraadheffing bij en 19 procent btw.

De btw-inkomsten voor de staat lopen dus bij een gelijkblijvend aantal gereden kilometers en een hogere benzineprijs wel op.

Stabiel

Volgens Financiën blijkt uit onderzoek dat de btw-inkomsten op andere producten dan weer teruglopen. Per saldo zijn de totale btw-inkomsten voor de schatkist op langere termijn heel stabiel.

Bij een benzineprijs van 1,70 euro per liter komt het totaal aan accijns, voorraadheffing en btw op 99,5 eurocent. Financiën heeft de accijnsinkomsten in 2011 geraamd op 4,06 miljard euro.

Bovag

“We kunnen niets doen aan de hoge benzineprijs in Nederland”, verzucht Bovag-woordvoerder Gijs Bosman. “Dat komt vooral omdat een groot deel uit accijnzen, heffingen en BTW bestaat."

"Van de prijs voor een liter Euro 95 gaat 99,5 eurocent naar de overheid. De winstmarges van de tankstations gaan om enkele centen.” Shell-persvoorlichter Wendel Broere bevestigt dat.

1,50 euro

Volgens Paul van Selms van UnitedConsumers, een belangenorganisatie voor consumenten, kunnen die belastingen best omlaag.

“De overheid schatte de gemiddelde benzineprijs voor dit jaar in op 1,50 euro. Over elke cent die daar nu bij komt, wordt ook weer BTW geheven.”

Bio-ethanol

Een andere optie om de benzineprijs te drukken, is het stimuleren van E10-brandstof: Euro 95 met tien procent bio-ethanol.

“Daardoor word je onafhankelijker van de olieprijs, en het is beter voor het milieu. Dan kan de belasting ook weer wat omlaag.”

Olieprijs

Voorlopig speelt de prijs voor een vat olie nog flink mee. Van Selms verwacht dat die nog even blijft stijgen, en daarna weer iets terugzakt. “

Het zou kunnen stijgen tot 140 dollar, maar daarna gaan we wel weer naar de 80 á 90 dollar per vat.”

Tankgedrag

Overigens lijkt de hoge prijs weinig invloed te hebben op het tankgedrag van benzinerijders.

“Zakelijk wordt er iets minder gereden, maar gewone consumenten tanken gewoon door. Als ze willen bezuinigen, doen ze dat bijvoorbeeld door een keer minder uit eten te gaan.”