GENEVE - De hoge olieprijs drukt zwaar op de winst van luchtvaartmaatschappijen. De internationale luchtvaartorganisatie IATA verlaagde woensdag de winstverwachting voor dit jaar.

De winst voor de sector zal bijna de helft lager zijn dan vorig jaar, verwacht de IATA.

De organisatie denkt dat de nettowinst voor de sector uitkomt op 8,6 miljard dollar (6,2 miljard euro). Eerder dacht de IATA dat er 9,1 miljard dollar aan winst zou worden gemaakt.

Onrust

Daarbij ging de organisatie uit van een gemiddelde prijs voor een vat olie van 84 dollar. Die is inmiddels echter sterk gestegen naar ongeveer 100 dollar per vat door de onrust in het Midden-Oosten.

Hoewel de wereldeconomie naar verwachting in 2011 met 3,1 procent zal groeien, zullen hogere omzetten niet de hogere kosten kunnen opvangen, aldus de IATA. De winstmarge zal uitkomen op een ''trieste'' 1,4 procent, aldus topman Giovanni Bsignani van IATA.

Crisis

In 2010 bleef er onder de streep 16 miljard dollar over. Dit cijfer werd naar boven bijgesteld van 15,1 miljard dollar. Een jaar daarvoor was er nog sprake van forse verliezen als gevolg van de wereldwijde financiële en economische crisis.

Er zitten grote verschillen tussen de verschillende geografische gebieden. Europese maatschappijen zullen naar verwachting 500 miljoen dollar winst behalen. Dat is fors lager dan de 1,4 miljard dollar die deze maatschappijen in 2010 in het laatje brachten.

Azië

Ook de maatschappijen uit Azië zullen fors inleveren: van 7,6 naar een verwachte 3,7 miljard dollar aan winst in 2011. Wel zal de winstmarge ten opzichte van de omzet hier het grootst zijn, maar in deze regio wordt minder goed van te voren olie ingekocht (hedgen), aldus de IATA.

De Noord-Amerikaanse maatschappijen zullen naar verwachting een winst behalen van 3,2 miljard dollar. In 2010 was dit nog 4,7 miljard dollar. De IATA verwacht dat hier het herstel van de economie en de daaraan gekoppelde omzetgroei de hogere kosten kunnen opvangen.

Midden-Oosten

De maatschappijen uit het Midden-Oosten zullen een winst halen van 700 miljoen dollar, zo is de verwachting. In 2010 lag dit bedrag nog op 1,1 miljard dollar. De politieke onlusten in de regio zullen met name in Egypte, Tunesië en Libië hun tol eisen, meent de IATA. Deze landen zijn gezamenlijk goed voor 20 procent van het internationale passagiersvervoer in deze regio.

De 230 luchtvaartmaatschappijen die zijn aangesloten bij IATA zijn goed voor 93 procent van het wereldwijde luchtvaartverkeer.