DETROIT - De autoverkopen in de Verenigde Staten hebben in februari een solide groei getoond, ondanks de scherp gestegen brandstofprijzen die een rem dreigen te zetten op het herstel van de Amerikaanse auto-industrie.

General Motors, de grootste autofabrikant in de VS, verkocht afgelopen maand meer dan 207.000 auto's. Dat betekent een stijging van 46 procent vergeleken met een jaar geleden.

''De juiste auto's op voorraad, in combinatie met agressieve reclamecampagnes en doelgerichte consumentenmarketing liggen aan de basis van ons succes in de eerste twee maanden van dit jaar'', stelt Don Johnson, verkoopdirecteur van GM in de VS.

Hij verwacht dat het concern in heel 2011 13 tot 13,5 miljoen auto's verkoopt. De recente stijging van de olieprijs door de onrust in het Midden-Oosten heeft volgens Johnson nog geen grote invloed op de verkopen.

Ford

Ford, de nummer twee, bracht in februari ruim 156.600 auto's aan de man. Dat waren er 14 procent meer ten opzichte van februari 2010. Het concern merkt wel dat de vraag naar zuinigere auto's groeit.

''Met een olieprijs die richting de 100 dollar gaat en verder stijgende benzineprijzen, komt brandstofbesparing bij consumenten weer hoog op de agenda te staan'', weet Ken Czubay, marketingdirecteur van Ford.

Verdubbeld

Vooral de kleinere Ford's, de Fiesta en Focus, leken niet aan te slepen. De verkopen van deze modellen zijn meer dan verdubbeld in februari. De Fiesta beleefde zijn beste maand ooit met 6270 verkopen.

Bij Chrysler, de op twee na grootste autofabrikant in de VS, ging de verkoop vorige maand met 13 procent omhoog tot 95.100 stuks. Het was de elfde maand op rij dat Chrysler de afzet zag toenemen.