ROTTERDAM - De irritaties van Rotterdamse ondernemers zijn zo hoog opgelopen, dat er een top tien van is gemaakt. Deze gebruikt de gemeente Rotterdam om er de komende jaren iets aan te doen.

Dat werd donderdag duidelijk toen wethouder Dominic Schrijer (Economie) de top tien samen met enkele plaatselijke ondernemers en de Kamer van Koophandel Rotterdam presenteerde.

Op nummer één staat doorverwijzen binnen het gemeentelijk apparaat, op twee wijziging van regels en op drie de afhandelingstermijn van correspondentie.

Een van de ondernemers vertelde dat ze zich soms verplicht voelde een extern bureau in te schakelen om de ingewikkelde formulieren van de gemeente ingevuld te krijgen.

''Als dat straks niet meer hoeft, verdwijnt waarschijnlijk een hele bedrijfstak'', stelde ze vast. Een collega-ondernemer baalde ervan dat hij 150 euro moet betalen als toevallig zijn container in de haven door de scan van de douane wordt gehaald.

Irritaties burgers

Schrijer wil het komende jaar ''hard werken'' aan de drie grootste ergernissen. Hij beloofde niet dat ze daarna volledig zijn verdwenen, maar dat ze dan wel minder hardnekkig zijn.

De oplossingen worden nauwlettend gevolgd door vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven. Op termijn komt er ook een dergelijke aanpak van irritaties die burgers hebben.