ConsumentenClaim start proces woekerpolissen

AMSTERDAM - De belangenbehartiger ConsumentenClaim start met een massaproces tegen woekerpolissen. De juridische dienstverlener doet in het eerste kwartaal van dit jaar 435 dagvaardingen inzake woekerpolissen aan verzekeraar Falcon Leven (ASR) de deur uit.

Dat maakte ConsumentenClaim dinsdag bekend.

''Gedupeerden kunnen zo de door de verzekeraar jarenlang in rekening gebrachte torenhoge verborgen kosten terugvorderen'', aldus de organisatie.

Volgens ConsumentenClaim blijkt uit een recente rechtszaak, dat de compensatieregelingen die verzekeraars tot nu aanbieden aan mensen met een woekerpolis ver onder de maat zijn.

De compensatieregelingen zijn een gevolg van een schikking die de stichtingen Woekerpolisclaim en Verliespolis hebben getroffen met verschillende aanbieders.

Inleg

Mensen met een woekerpolis zagen te weinig van hun inleg terug, doordat een deel van het geld niet belegd werd, maar beschouwd werd als ''kosten'' en daarom door de aanbieder van de polis werd ingehouden.

Bij de compensatieregelingen is uitgegaan van de zogeheten Wabekenorm, die genoemd is naar de ombudsman in de financiële dienstverlening.

Volgens ConsumentenClaim beperkt deze norm de kosten die verbonden zijn aan het afsluiten van de polis, maar zijn de kosten die in rekening worden gebracht nog altijd te hoog en zien mensen ondanks de schikking dus nog steeds te weinig terug van hun inleg.

Lees meer over:
Tip de redactie