HOOFDDORP - Touroperator Thomas Cook zit net als andere reisorganisaties om tafel met luchtvaartmaatschappij KLM om te kijken hoe het verder moet als Martinair er op 1 november mee ophoudt.

De touroperators moeten weten waar ze aan toe zijn, zodat ze hun pakketreizen voor volgend jaar kunnen samenstellen.

''De inzet van eigen vliegtuigen is altijd een optie, maar strategisch gezien ben ik er geen voorstander van om hier een eigen maatschappij te beginnen'', zei Susan Duinhoven, sinds 1 januari de nieuwe topvrouw van Thomas Cook Nederland (TCN) maandag.

Moederbedrijf Thomas Cook vliegt in andere landen wel met eigen toestellen, concurrent TUI doet het in Nederland. Volgens Duinhoven zijn ze een heel eind met KLM. ''Martinair is in ieder geval nog de hele zomer onze partner voor verre reizen.''

Als de gesprekken met KLM niet tot een goed einde komen, zijn andere maatschappijen, ook die van concurrerende touroperators een optie. ''En anders kan het altijd nog met een eigen maatschappij.''

Roerige eerste maand

Duinhoven heeft een roerige eerste maand achter de rug. ''Het waren 31 enerverende dagen’’, zegt zij. In een maand tijd kreeg Duinhoven te maken met twee repatriëringsacties en een bezoek van concurrentiewaakhond NMa.

''Voor elk wat wils en dat allemaal in één maand.'' De evacuatie van de Egyptische toeristen heeft verreweg het meeste indruk gemaakt.

Warmloper

Tunesië was naar later bleek een warmloper, Egypte had een veel grotere impact. ''Daar waren we dagen mee bezig, mensen zaten op verschillende locaties, de onzekerheid hield langer aan en het ging voor ons om 1500 mensen.''

De meeste mensen die naar Egypte zouden gaan, zijn omgeboekt naar andere reizen. ''Daar hadden we capaciteit voor en hebben nog extra ingekocht.''

NMa

Tussen de bedrijven door kwam de NMa op bezoek. ''Ik ben zelf net binnen, maar ik heb er alle vertrouwen in als ik zie hoe concurrerend de industrie is.'' Dat de consument te veel betaalt voor zijn vakanties, daar kan Duinhoven zich niks bij voorstellen.

''Als ik kijk naar de marges, die zijn heel dun. De consument hoeft zich echt geen zorgen te maken.''

Concurrentie heviger

Internet heeft de prijzen nog transparanter gemaakt en de concurrentie heviger. ''Op internet worden de prijzen oplopend weergegeven. Als je niet op die eerste pagina staat, wordt je niet gevonden. Dus je moet op die pagina staan maar er ook wat aan overhouden.''