Met het nieuwe winkelconcept mikt de Zaanse grootgrutter op de consument die grote weekboodschappen wil doen.

AMSTERDAM - Albert Heijn heeft donderdag in Arnhem een nieuw type supermarkt geopend. De winkel heeft een vloeroppervlakte van 4000 vierkante meter en is daarmee ruim tweeënhalf keer zo groot als een gemiddelde supermarkt. Met het nieuwe winkelconcept, XL genaamd, mikt de Zaanse grootgrutter op de consument die grote weekboodschappen wil doen.

Albert Heijn heeft overal aan gedacht om de veeleisende consument tevreden te stellen. Zo is er in deze winkel bijvoorbeeld een 45 minuten fotoservice te vinden, een stomerij en een winkelcafé waar je kunt internetten. Ook aan de kinderen is gedacht. Kinderen kunnen nieuwe computerspelletjes testen en er is een speciale kindertuin met oppas waar de kleintjes 'gedropt' kunnen worden.

De Zaanse grootgrutter doet hiermee wat Konmar bij zijn vernieuwingsoperatie beloofde. Konmar beloofde de consument grote supermarkten met een kinderhoek à la Ikea, een klantentoilet en leaseparaplu's. Laurus moest helaas de Konmar-droom in september 2001 laten varen wegens geldgebrek. Albert Heijn springt hier slim op in. De supermarktketen wil tot 2010 zo'n vijftig XL-vestigingen in ons land openen.