DEN HAAG - Consumenten komen vaker in het geweer tegen bedrijven die het niet zo nauw nemen met hun rechten, blijkt uit het jaaroverzicht van ConsuWijzer.

De website van deze vraagbaak van de overheid werd vorig jaar 2,3 miljoen keer bezocht en dat is 15 procent meer dan een jaar eerder.

Vooral het gebruik van voorbeeldbrieven, waarmee consumenten aan de slag gaan om een probleem met een bedrijf op te lossen, nam toe, aldus Consuwijzer.

Consuwijzer ontving in 2010 zo'n 100.000 vragen en opmerkingen van consumenten. In 29 procent van de gevallen ging het om opdringerige verkoop via de telefoon of aan de deur. Er waren ook veel vragen over garantie en onduidelijke rekeningen.

Stilzwijgend verlengen

Ook het stilzwijgend verlengen van abonnementen na afloop van de opzegtermijn door kranten of fitnesscentra roept veel vragen op.

In Consuwijzer werken drie toezichthouders samen: De Consumentenautoriteit (oneerlijke praktijken), Opta (telecom) en de kartelwaakhond Nma.