HEERLEN - Opdrachtgevers en werkgevers in de postsector en het openbaar vervoer kunnen wat opsteken van de schoonmaakbranche, waar plannen worden gesmeed voor 'goed werk- en opdrachtgeverschap'.

De grote spelers in de schoonmaak maken in juni bekend hoe zij de sector werknemervriendelijker willen maken.

Minister Henk Kamp van Sociale Zaken kreeg maandag een voorproefje op deze plannen en moedigt andere sectoren aan dit voorbeeld te volgen.

Kamp bracht een werkbezoek aan schoonmaakbedrijf Hago in Heerlen, een van de grootste werkgevers in de schoonmaak.

Prijzenoorlog

Het bedrijf wil de prijzenoorlog in de sector bedwingen door meer op kwaliteit te concurreren in plaats van puur op de prijs. Schoonmakers worden bijvoorbeeld meer in de gelegenheid gesteld om overdag te werken en krijgen een smartphone om beter te kunnen communiceren met de opdrachtgever.

De overheid is met een kantorenoppervlakte van 4 miljoen vierkante meter de grootste opdrachtgever in de schoonmaak en denkt samen met de sector na over de nieuwe code voor goed opdrachtgeverschap.

Schoonmaak-cao

Deze code vloeit voort uit de schoonmaak-cao die vorig jaar is afgesloten en moet een einde maken aan de neerwaartse prijsspiraal in de sector. Opdrachtgevers zouden bij het aanbesteden van een opdracht niet alleen op de centen moeten letten, maar ook op de kwaliteit.

De minister was zeer te spreken over de plannen van Hago. In hoeverre dit initiatief in de nieuwe code tot uitdrukking komt, kon hij niet zeggen. Wel zei Kamp ook in andere sectoren waar de overheid twee petten op heeft te willen meepraten over zo'n nieuwe code.

Postsector

Te denken is aan de postsector, waar de overheid zowel regelgever is, als opdrachtgever die grote aantallen poststukken laat rondsturen.