IJzeren Rijn voorlopig van de baan

MAASTRICHT - De IJzeren Rijn is de eerstkomende twintig jaar van de baan. De Duitse regering werkt niet mee aan het opnieuw in gebruik nemen van deze oude, deels vervallen 19e eeuwse railverbinding tussen het Duitse Roergebied en Antwerpen.

Dat heeft de Limburgse gedeputeerde Bert Kersten vrijdag gezegd naar aanleiding van een besluit van de Duitse Bondsdag in Berlijn. Kersten is blij.

''De opwaardering van het traject zou honderden miljoenen kosten, en waarvoor? Voor zes keer niks!'', aldus een verheugde Kersten.

De Bondsdag moest in verband met bezuinigingen prioriteiten stellen. Daardoor viel de IJzeren Rijn af.

De 19e-eeuwse spoorlijn loopt dwars door Midden-Limburg, onder meer door stadswijken in Weert en Roermond en door Nationaal Park de Meinweg. Limburg heeft zich altijd tegen treinen door dit gebied verzet.

Verbetering

Berlijn heeft wel de weg vrijgemaakt voor verbetering van de spoorlijn Venlo-Mönchengladbach. Kersten is daar heel blij om.

Het is een langgekoesterde wens van de provincie om de spoorwegverbinding Eindhoven-Venlo-Düsseldorf te verbeteren en de aanleg van een tweede spoor tussen Venlo en Monchengladbach maakt die snelle verbinding mogelijk.

Kersten zei dat Limburg geen enkel voordeel heeft bij de IJzeren Rijn. De Belgen eisen opwaardering vanwege een oud recht van overpad door Nederland vanuit België naar Duitsland.

Maar Kersten wees erop dat de Belgen een goed alternatief hebben: de Montzenlijn. Dat is een spoorlijn die door België zelf loopt. vlak ten zuiden van Limburg naar Duitsland. Deze Montzenlijn heeft nog voldoende capaciteit voor goederentreinen over, aldus Kersten.

Lees meer over:
Tip de redactie