AMSTERDAM – Bedrijven in de haven van Rotterdam hebben steeds meer met Chinese bedrijven te maken en hierdoor neemt de invloed van China op de haven toe. Een kwart van alle containeroverslag in Rotterdam komt uit China of is bestemd voor het Aziatische land.

In vergelijking: Tien jaar terug was dit nog maar vijf procent. Dit meldt NRC Handelsblad vrijdag.

China wil zijn greep op handel in ruwe olie versterken, volgens de middagkrant. Daarom proberen de grote Chinese staatsconcerns een positie te verwerven in de drie grootste oliehavens zoals Rotterdam.

Wanneer Chinese bedrijven belangen hebben in Rotterdam willen ze ook de controle houden op de manier waarop de schepen worden gelost en geladen. “Chinese reders willen een vinger in de pap”, verklaart Jan Buiter, oud-directeur van Cosco Container Lines Nederland. “Dat kan alleen als ze aandeelhouder worden in de haventerminals.”

Recordjaar

In vijf jaar tijd is het aantal Chinese bedrijven in de Rotterdamse haven verdubbeld naar vijftig. Zeven Chinese bedrijven registreerden zich in 2010 en voor 2011 wordt dubbel zoveel aanvragen verwacht.

Donderdag maakte de Rotterdamse haven bekend dat het afstevent op een recordjaar. Er wordt een recordaantal containers overgeslagen, vooral dankzij de bloeiende Duitse economie. Dit jaar sloeg de Rotterdamse haven 430 miljoen ton goederen over, zo bleek uit voorlopige cijfers. Dit is 11,1 procent meer dan in het crisisjaar 2009.