AMSTERDAM – De Nederlandse Spoorwegen (NS) verwachten niet voor 2024 winst te maken met de hogesnelheidstrein Fyra.

Dat schrijft Het Financieele Dagblad maandag op basis van een gesprek met Maarten Spaargaren, commercieel directeur van NS Hispeed. De trein trekt volgens Spaargaren te weinig reizigers om de hoge kosten van Fyra te compenseren.

Het spoorbedrijf heeft inmiddels een voorziening van 170 miljoen euro geboekt voor de verliezen van Fyra. In de zomer meldde de NS een verlies van 62 miljoen. Het reizigersaantal zou de afgelopen tijd wel gestegen zijn volgens Spaargaren.

Fyra

Eerder doken er al berichten op in de media over het feit dat er nog weinig reizigers gebruikmaken van de hogesnelheidstrein tussen Rotterdam en Amsterdam.

Een treinritje met Fyra is twintig minuten sneller dan met de normale intercity. Voor een kaartje wordt een meerprijs van 7,40 euro betaald. Voor een eersteklas treinkaartje is dat 9,70 euro extra.

HSL-Zuid

Ondanks kortingen die de NS onlangs gekregen heeft om gebruik te maken van het spoor en lastminute-kortingen die aangeboden worden aan reizigers blijft Fyra zorgen voor verlies. Zowel voor de NS als voor KLM, waarmee het spoorbedrijf samen heeft geboden op de lijn HSL-Zuid. Voor 148 miljoen euro per jaar verkregen de bedrijven het alleenrecht op de lijn.

Fyra rijdt op het eerste stuk van de lijn HSL-Zuid, die nu precies een jaar in gebruik is en al zeven miljard euro gekost heeft. Vanaf 2011 rijden de treinen door naar Breda en eind volgend jaar komen er nieuwe treinstellen bij die tot 250 kilometer per uur rijden. Deze maatregelen moeten volgens Spaargaren extra reizigers aantrekken en dus voor meer omzet zorgen.

Korting

Ondanks rooskleurige verwachtingen van de NS-topman vraagt het bedrijf de politiek om de huidige korting op het spoor langer te verstrekken. Eigenlijk zou deze korting in 2013 aflopen.

De VVD reageert in de krant ‘woedend’ op dit verzoek. “Eerst met een hoog bod het alleenrecht binnenhalen, en daarna gaan bedelen om een lagere prijs?”, reageert VVD-Kamerlid Aptroot. “Wij zullen hier niet mee akkoord gaan.”