AMSTERDAM - Openbaar vervoersbedrijven als Arriva en Connexxion moeten hun dienstverlening onder de loep nemen. Volgens onderzoek van de Rijksuniversiteit van Groningen onder vijfduizend consumenten scoren de vervoersbedrijven, maar ook diverse banken slecht.

Daarentegen scoren bedrijven als KLM-Airfrance, Essent, Albert Heijn en ook T-Mobile stukken beter.

Vooral de waardering voor dat laatste bedrijf is opmerkelijk, omdat Youp van ’t Hek zich vorige maand tegen dit bedrijf openlijk tegen heeft gekeerd, waarna hij verschillende steunbetuigingen ontving.

Prijs-kwaliteitverhouding

Uit het onderzoek komt naar voren dat consumenten de prijs- kwaliteitverhouding van de bedrijven erg belangrijk vinden. Aan de relaties met bedrijven wordt minder waarde gehecht. “De klant wordt kritisch en eist waar voor zijn geld”, aldus de onderzoekers van de universiteit. Dit is het meest zichtbaar bij mobiele telecommunicatie en openbaar vervoer.

Aan de hand van het onderzoek zijn de verschillende bedrijven genomineerd voor een prijs voor de beste dienstverlening. Op 1 februari worden de winnaars bekend gemaakt.