NIJKERK - De inkopen voor sinterklaas en kerst zullen dit jaar minder uitbundig zijn. Veel huishoudens twijfelen of ze volgend jaar hun baan nog hebben en daarmee hun inkomen. Bijna eenderde van de consumenten stelt de aanschaf uit tot het laatste moment om met flinke kortingen in te slaan.

Dat blijkt uit zaterdag gepubliceerd onderzoek van de bureaus Q&A en ITM. Die hebben gepeild dat een huishouden dit jaar 249 euro uitgeeft aan sinterklaascadeaus. Vorig jaar was dat 313 euro. De uitgaven waren volgens het bureau vorig jaar ook hoger omdat de euro toen makkelijker werd uitgegeven. Inmiddels is de waarde van de munt veel beter bekend.

De populariteit van de goedheiligman holt achteruit. Vorig jaar vierden nog zeven van de tien huishoudens sinterklaas, dit jaar net de helft.

Tanende kerstuitgaven

De uitgaven voor kerst, van boom tot diner, komen gemiddeld uit op 344 euro tegen 453 euro vorig jaar. Er wordt vooral bezuinigd op cadeaus en kleding. De onderzoekers geloven daarom dat de omzetten zullen dalen. Zij leggen een direct verband met de mindere economische omstandigheden en de onzekerheid over de financiële situatie komend jaar.

Bijna eenvijfde van de ondervraagden is onzeker over zijn baan en ruim eenderde verwacht een daling van het besteedbaar inkomen. Ook consumenten in andere Europese landen geven om dezelfde redenen voorzichtiger uit.

Hopen op korting

Als het aan de consument ligt, begint de uitverkoop al vroeg. Bijna eenderde hoopt op een kwart korting op sinterklaascadeaus vanaf 1 december. Evenveel mensen stellen hun inkopen voor kerst uit tot 22 december in de hoop zo te profiteren van de hoogste kortingen.

Een op de tien huishoudens gaat pas na de kerst de winkel in en schaft cadeaus aan tijdens de uitverkoop. Acht van de tien huishoudens zegt desondanks de feestdagen niet anders te vieren dan andere jaren. Een aantal mensen viert wegens de recessie maar een van beide feesten of koopt maar een cadeau per gezinslid en besteedt meer aandacht aan de surprise.