De nieuwe Europese regels voor de verkoop en reparatie van auto's hebben in Nederland tot gemengde reacties geleid

RIJSWIJK - De auto-importeurs en dealers verwachten dat de auto's in Nederland duurder worden. De garagebedrijven denken dat de reparaties goedkoper worden. De Consumentenbond zegt 'zeer ontevreden' te zijn over het besluit.

De koepel van Nederlandse importeurs, de RAI

De Nederlandse Dealer Associatie (NDA), een onderdeel van de Bovag

Tevreden

De merkloze autoreparatiebedrijven, ook verenigd in een afdeling van de Bovag, zijn zeer tevreden met de voorstellen uit Straatsburg. "Ze bieden aanzienlijke verruiming van onze mogelijkheden", aldus een woordvoerder. Vooral het vrijgeven van technische informatie van alle automodellen zoals de Europese Commissie voorstelt, maakt het makkelijker voor de automobilist om zijn auto bij een merkloos bedrijf te laten onderhouden, vinden zij. "De concurrentie onder garages zal toenemen, met gunstige effecten voor de consument."

Al eerder liet de ANWB weten dat fabrikanten niet langer de technische gegevens van auto's voor zichzelf moesten houden. In het voorstel van de Europese Commissie krijgt iedereen toegang tot deze informatie, inclusief trainingen die de diverse merken geven voor monteurs. Tevens krijgen monteurs, als ze aan de eisen voldoen, een predikaat van erkenning van een fabrikant.

Greep van de fabrikant

De Consumentbond vindt dat autodealers in de nieuwe regels nog steeds in de greep zitten van de fabrikant. Er is volgens de bond geen sprake van vrije distributie. "Een dealer krijgt het alleenrecht voor de verkoop van zijn auto's in een bepaalde regio, of de dealer krijgt het verkooprecht met een heleboel voorwaarden." Volgens de zegsman levert dit de consument niks op.

Ook is de Consumentenbond niet te spreken over het feit dat bij een reparatie bij een merkloze garage de garantie van de fabrikant komt te vervallen.