NEW YORK - Heineken staat in de Verenigde Staten in de beklaagdenbank. De bierbrouwer en zes andere producenten van alcoholhoudende dranken moeten voor een Amerikaanse rechter verschijnen, omdat ze zich in advertenties bewust zouden richten op jongeren. In de VS is het gebruik van alcohol onder de 21 jaar verboden.

De Britse zakenkrant Financial Times noemde donderdag behalve Heineken bedrijven als Coors, Bacardi, Brown Forman, Mark Anthony en Diageo. Grote Amerikaanse bierbrouwers als Anheuser-Busch en Miller lijken buiten schot te blijven.

Heineken zei woensdag op de hoogte te zijn gesteld van de aanklacht. De procedure moet nog beginnen en "we hebben nog geen stukken ontvangen", aldus een woordvoerster. Het concern ziet een rechtszaak met vertrouwen tegemoet. Het zegt zich in de VS juist niet op jongeren te richten.

De beschuldiging luidt dat de bedrijven jonge mensen aan zich proberen te binden zodat ze hun producten blijven kopen als ze eenmaal de leeftijd hebben bereikt waarop ze wel mogen drinken. In de aanklacht staan voorbeelden van advertenties in jongerenbladen, van het gebruik van tekenfilmfiguren in advertenties en van reclame in jeugdfilms.

De aanklacht doet sterk denken aan de claims die de Amerikaanse tabaksindustrie een aantal jaren geleden te verwerken kreeg. Die claims resulteerden in 1998 in een miljardenschikking met de overheid en in een verbod voor een reeks van tabaksreclames.

Juridische deskundigen hadden al voorspeld dat de alcoholsector net als de tabaksector te maken zou krijgen met rechtszaken. Ook de voedselindustrie, zoals McDonald's laatst ondervond, heeft ermee te maken gekregen. Daarbij gaat het vaak niet alleen om de producten die schadelijk zouden zijn, maar ook om de manier waarop die producten worden aangeprezen.