AMSTERDAM – Bijna de helft van de in Nederland verkochte koffie is duurzaam. Daarmee loopt internationaal gezien Nederland voorop: wereldwijd heeft slechts 8 procent van de verkochte koffie een duurzaamheidskeurmerk.

In 2008 was slechts 25 procent van de in Nederland verkochte koffie duurzaam, in 2010 is dit 45 procent. Dit maakt Oxfam Novib dinsdag bekend.

De ontwikkelingsorganisatie wijst er op dat deze ontwikkeling bij de supermarkten nog wat achterblijft: bij de tien grootste supermarkten in Nederland is 34 procent van de koffie die in de schappen ligt duurzaam. Gezamenlijk hebben deze supermarkten een marktaandeel van bijna 85 procent.

Het bedrijfsleven bij monde van de Koninklijke Vereniging voor Koffie en Thee sprak de intentie uitsprak dat driekwart van de koffie in ons land in 2015 duurzaam moet zijn.

Albert Heijn

De Albert Heijn loopt voorop in deze ontwikkeling: 56 procent van de koffie die daar te koop is, is duurzaam. C1000 en Jumbo volgen met 49 en 47 procent. Oxfam Novib waardeert het bovendien dat het huismerk van deze drie supermarkten volledig duurzaam is.

De ontwikkelingsorganisatie is het meest kritisch op de Aldi, waar geen enkel duurzaam wordt koffieproduct verkocht. Ook de Lidl scoort slecht: daar is 9 procent van de koffie duurzaam. Ook de Spar (25 procent), Dirk en de Super de Boer (beiden 30 procent) mogen wat de organisatie betreft meer duurzame koffie gaan verkopen.