LEIDSCHENDAM - Winkeliers die niet tevreden zijn over de manier waarop politie, justitie en rechterlijke macht omgaan met hun aangifte van winkelcriminaliteit, kunnen gebruik maken van een wegwijzer.

Deze geeft onder meer advies over beroepsprocedures bij het gerechtshof. Dat meldde maandag Detailhandel Nederland, die de handleiding heeft ontwikkeld

Veel winkeliers vinden dat diefstal, inbraak, beroving en vandalisme niet altijd de aandacht krijgen die volgens hen nodig is, aldus Detailhandel Nederland.

Een aangifte wordt geweigerd, er volgt te weinig onderzoek of de zaak wordt geseponeerd. En als de dader voor de rechter verschijnt, dan komt deze er vanaf met slechts een geldboete of taakstraf, luidt de klacht.

Klagen

Winkeliers kunnen aan de hand van voorbeeldbrieven (met adressen) makkelijker klagen over politieoptreden dat in hun ogen niet voldoet of over een besluit van het Openbaar Ministerie (OM) om bijvoorbeeld te seponeren.

In dat laatste geval kan de winkelier beklag doen bij het gerechtshof, dat het OM kan bevelen de verdachte te vervolgen.

Massaal

Advocaat Michiel Pestman verwacht namens Detailhandel Nederland dat als winkeliers massaal naar het hof stappen, justitie niet langer de ogen kan sluiten voor het probleem. Maar dan moeten ook de lange wachttijden bij de gerechtshoven korter worden, vindt de belangenorganisatie.

Verder regelt het politieklachtrecht dat winkeliers het optreden van de politie kunnen aankaarten en staat de weg naar de Nationale Ombudsman open.