RIJSWIJK - De feestdagen zijn in aantocht, dus de dure cadeaus ook. Voor de bedrijven die die spullen versturen, is het dan ook weer extra opletten geblazen om de luxegoederen op de plaats van bestemming te krijgen.

Met Sinterklaas en de kerstdagen in aantocht is zowel het aanbod als de vraag hoger; er is meer onderweg en criminelen hebben ook te maken met een grotere vraag.

''Dat neemt serieus toe deze maanden. Dat horen we van distributeurs, transportbedrijven en verladers'', aldus recherche-coördinator Marc Ketelaars van het Korps landelijke politiediensten (KLPD).

Verder is volgens hem de vraag naar dure spullen voor een schappelijke prijs door de economische crisis nog eens extra toegenomen.

''Als jij werkeloos bent en je wil je kinderen iets geven voor de feestdagen, dan ben je hier sneller toe geneigd.'' Vooral elektronica, sportkleding, parfums en merkkleding zijn gewild, stelt Ketelaars.

Schade

Over de aard en omvang van transportcriminaliteit lopen de meningen nogal uiteen. De schade voor het bedrijfsleven schat een woordvoerder van transportverzekeraar TVM op 500 miljoen euro, waarvan het grootste deel wordt veroorzaakt door ladingdiefstal.

Dertien partijen uit de overheid en het bedrijfsleven sloegen daarom vorig jaar de handen ineen om het probleem gezamenlijk aan te pakken. Daarnaast willen ze meer inzicht krijgen in de aard en omvang van het probleem.

Regionaal

Wel is duidelijk dat ladingdiefstal vaak wordt gepleegd door kleine regionale bendes, waarbij het zwaartepunt in Zuid-Nederland ligt, aldus Ketelaars. ''Los zand zonder grote organisatiestructuur'', noemt Ketelaar ze. De spullen verspreiden zich razendsnel door het land, mede dankzij internet.

Een deel van de vervoerders maakt het ladingdieven wel heel makkelijk door spullen onder zeilen te vervoeren. Projectcoördinator Henk Graafland van de stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit:

''Met een huifkar rijden is erom vragen dat de gauwdief snel zijn slag kan slaan.'' Graafland juicht het gebruik van afgesloten containers of een metalen opbouw toe. Daarnaast zouden transportbedrijven gebruik moeten maken van bewaakte parkeerterreinen.

Concurrentie

Of deze tips doordringen tot de transportsector, is nog maar de vraag. Ketelaars: '' Er zijn volledig bewaakte en afgesloten parkeergarages, die 1 euro per uur kosten. Die staan leeg. Transportondernemingen zitten niet te wachten op diefstal, maar de concurrentie is moordend. Dan is het moeilijk daar prioriteit aan te geven.''

Voor politie en justitie is die prioriteit er nu wel. Sinds dit jaar richt een officier van justitie zich specifiek op de opsporing van transportcriminaliteit. ''Bedrijven die aantoonbaar veel doen aan beveiliging, krijgen prioriteit bij de opsporing'', aldus Olav Beckers, die met deze taak belast is.

Volgens hem zouden transportorganisaties op hun verantwoordelijkheid gewezen moeten worden. Beckers: ''Je zou verzekeringsmaatschappijen kunnen vragen in hun polis op te nemen dat trucks op beveiligde parkeerplaatsen moeten staan. Dat is zeker een discussie waard.''