ROTTERDAM - Cabaretier Youp van 't Hek brengt samen met NRC Handelsblad eenmalig het magazine De Help uit.

In het blad legt Van 't Hek naar eigen zeggen op vriendelijke, doch meedogenloze wijze de werkwijze van de helpdesks van grote bedrijven in Nederland bloot.

De cabaretier, die het sinds enkele weken opneemt tegen de helpdesk van T-Mobile, is voor de gelegenheid hoofdredacteur van De Help.

Het blad ligt vanaf woensdag 1 december in de winkel en zal ongeveer vijf euro kosten. De opbrengsten gaan naar een goed doel.

Gekleineerd

Dat maakten beide partijen donderdag bekend. Enkele redacteuren van de NRC ondersteunen Van 't Hek bij het maken van het magazine.

Na een oproep in het dagblad verzamelde Van 't Hek in een week tijd meer dan zesduizend verhalen ''van klanten die zich bedonderd, gekleineerd en gegijzeld voelen door de vaak stroperig werkende servicediensten van grote ondernemingen''.

De redactie van De Help maakt uit al die verhalen een selectie voor in het blad. De hoofdredacteur probeert ook een interview te krijgen met de directeur van T-Mobile.

Langslepend

Bijna twee weken geleden maakte Van 't Hek zijn woede over de helpdesk van T-Mobile kenbaar in zijn column in NRC Handelsblad.

Zijn zoon was verwikkeld in een langslepend conflict met het telecombedrijf. Na een stortvloed aan positieve reacties begon de cabaretier een actie op Twitter om negatieve ervaringen met helpdesks te verzamelen.