AMSTERDAM - Het Bureau Krediet Registratie (BKR) betreurt het besluit van Vodafone, T-Mobile en KPN geen klanten meer aan te melden bij het BKR.

De drie grootste telecombedrijven in Nederland zeiden maandag te stoppen met BKR, omdat de gevolgen van een aanmelding bij het schuldenregister voor de klant 'disproportioneel' zijn.

Algemeen directeur van BKR Peter van den Bosch laat dinsdagochtend in een reactie weten dat de telecomaanbieders een maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben.

Problemen

Uit recent onderzoek, dat mede op verzoek van de telecomaanbieders is uitgevoerd, blijkt volgens hem dat mensen die achterlopen met het betalen van telefoonrekeningen, twaalf keer zo veel kans maken opnieuw in de financiële problemen te komen. De hoogte van de achterstand doet er daarbij minder toe.

Volgens Vodafone, KPN en T-Mobile is het register echter een paardenmiddel. Zo kan een betalingsachterstand van enkele euro's uiteindelijk leiden tot weigering van een hypotheek. Dat vinden ze te ver gaan. Ze stoppen aan het einde van dit jaar met het doorgeven van wanbetalers.

Kredietcrisis

Het BKR stelt als missie te hebben overkreditering bij consumenten te willen tegengaan. "Het is onze missie door middel van het beschikbaar stellen van objectieve informatie achter iedere huisdeur een kredietcrisis te voorkomen. Daar hoort registratie van telecomcontracten zeker bij."