AMSTERDAM – Vodafone, T-Mobile en KPN zullen vanaf 1 januari 2011 geen klanten meer registreren bij het Bureau Krediet Registratie (BKR).

Dat lieten de providers tegenover NU.nl weten.

Klanten van mobiele providers T-Mobile, Telfort, KPN en Vodafone kunnen een BKR-registratie krijgen wanneer ze een betalingsachterstand hebben.

‘Disproportioneel’

Registratie kan al volgen wanneer een paar tientjes niet betaald worden. “Zo komt het voor dat een betalingsachterstand van een paar euro tijdens je studententijd ertoe kan leiden dat iemand later geen hypotheek meer kan krijgen. Dat vinden wij disproportioneel”, aldus Vodafone.

Volgens woordvoerder Joost Galema kreeg Vodafone de voorbije maanden steeds meer verzoeken van klanten om iets te doen aan de gevolgen van BKR-registraties. Het bedrijf zegt aan BKR te hebben voorgesteld voortaan een minimumbedrag voor registratie in te stellen, maar het kwam niet tot overeenstemming. Daarop besloot Vodafone de samenwerking met het bureau te beëindigen.

Eigen systeem

Galema zegt BKR niet nodig te hebben om informatie over de kredietwaardigheid van telecomklanten uit te wisselen. De telecombedrijven delen die gegevens ook al via een eigen systeem, Preventel. Ook maken ze gebruik van andere kredietbeoordelingsbureaus.

Ook T-Mobile wijst op een eigen systeem en stopt met samenwerking met het BKR. "Om dezelfde redenen", aldus een woordvoerder. KPN laat weten eveneens te stoppen met BKR-registratie voor de merken KPN, Hi en Telfort, maar is nog wel in overleg met het bureau.

Minister van Financiën

Ook VVD-Kamerlid Frans Weekers liet eerder dit jaar weten het idioot te vinden dat mensen gedurende vijf jaar geen hypotheek kunnen krijgen, alleen omdat ze bijvoorbeeld een telefoonrekening van negentig euro niet op tijd betaald hebben. Hij stelde daar vervolgens Kamervragen over.

Minister van Financiën Jan Kees de Jager liet weten niet van plan te zijn een ondergrens van bijvoorbeeld vijfhonderd euro in te stellen. De Jager wil geen ondergrens, omdat die het moeilijker zou maken te voorkomen dat mensen te veel schulden krijgen.

De minister stelde verder dat het risico op vergroting van betalingsproblemen bij personen met een achterstand op een mobiel telefoonabonnement drie keer hoger is dan bij de gemiddelde Nederlander.

Abonnement

Alle mensen met een abonnement bij een mobiele provider staan overigens geregistreerd bij BKR, maar dan niet met een betalingsachterstand.

Op deze manier houdt het BKR in de gaten wie welk abonnement afsluit om zo te voorkomen dat mensen meer betalingsverplichtingen aangaan dan betaald kan worden.