DEN HAAG - De Consumentenbond vindt de Twitteractie van cabaretier Youp van 't Hek een heel goede actie. ''Wij juichen dit soort acties alleen maar toe'', liet een woordvoerster van de Consumentenbond woensdag weten.

De cabaretier verzamelt op internet slechte ervaringen van mensen met helpdesks van grote bedrijven.

De Consumentenbond vindt zijn actie effectief door het bereik van de microblog en meent dat Van 't Hek de werkzaamheden van de bond niet overneemt. ''Integendeel, wij ontvangen ook nog steeds berichten van klanten, alleen heeft hij een hele andere toonzetting dan wij.''

Opta

Ook telecomwaakhond Opta stelt dat het beeld dat Van 't Hek schetst over de slechte service van telecombedrijven, klopt. ''We zien dat aan de hand van de klachten die binnenkomen bij ConsuWijzer'', aldus een woordvoerster van de Opta woensdag.

ConsuWijzer is een instantie waar mensen klachten kunnen deponeren over telecom- en energiebedrijven en vragen kunnen stellen over hun rechten als consument.

De Opta spreekt bedrijven wel aan als er veel klachten binnenkomen, maar kan niet afdwingen dat bijvoorbeeld wachttijden aan de telefoon worden verkort. ''Als er extra druk komt van Youp, moedigen we dat alleen maar aan. Het beeld dat hij neerzet, zien wij ook wel.''

T-Mobile

Vorige week berichtte de cabaretier op Twitter over langdurige slechte ervaringen van zijn zoon met telecombedrijf T-Mobile. Sinds zijn bericht op Twitter, waar hij bijna 56.000 ‘followers’ heeft, ontving hij naar eigen zeggen enkele duizenden reacties van mensen die zich in de problemen herkenden.

De bond houdt de tweets van Van ’t Hek op het microblog in de gaten. ''Een van zijn laatste tweets is dat de plannen concreter worden”, zegt de zegsvrouw.

''Wij zijn erg benieuwd wat deze zijn.” Ondanks dat de twee nog geen contact gehad hebben, ziet de bond samenwerking wel zitten.