AMSTERDAM - De meeste supermarkten zijn goed bezig met het afdekken van koelingen in de winkels, meldt Milieudefensie, dat een uitzondering maakt voor Aldi.

Zes supermarktketens met een gezamenlijk marktaandeel van ruim 65 procent hebben zich verplicht om hun koelingen af te sluiten. Daarmee wordt een hoeveelheid energie bespaard die overeenkomt met het verbruik van 100.000 huishoudens.

Milieudefensie zegt daaraan een steentje te hebben bijgedragen door de campagne ''Koelkast dicht''.

Aldi

Bas van der Heijden, Digros en Dirk van den Broek lopen voorop volgens Milieudefensie, dat vrijwilligers poolshoogte liet nemen in de winkels. Aldi weigert daarentegen categorisch om de energieverspilling aan te pakken. Daarom zijn twee Aldi-filialen donderdag doelwit van acties.

Grote supermarktketens hebben zich in een convenant, een set van afspraken met gemeentelijke milieudiensten, verplicht om in 2015 alle verticale wandkoelingen afgesloten te hebben.