AMSTERDAM - Negen van de tien Nederlanders menen dat de prijzenoorlog die momenteel woedt tussen de supermarkten, aantoont dat ze de laatste tijd te veel voor hun boodschappen hebben betaald. Dat blijkt uit een dinsdag gepubliceerd onderzoek van TNS Nipo, waarvoor de afgelopen week 846 personen zijn ondervraagd.

Van de ondervraagden doet de overgrote meerderheid (85 procent) de dagelijkse boodschappen bij een supermarktketen. Slechts 6 procent winkelt bij de buurtsuper en het overige deel gaat meestal naar een speciaalzaak, zoals de bakker en de slager.

'Goede zaak'

De meeste Nederlanders (87 procent) vinden het een goede zaak dat de supermarkten stunten met hun prijzen. Ruim eentiende noemt het een slechte ontwikkeling. De rest heeft geen mening.

Ongeveer negen van de tien denken dat de kleinere buurtsupermarkten de dupe worden van de prijzenoorlog. Bijna eentiende verwacht dit niet. Opvallend veel mensen die hun boodschappen doen bij buurtsupermarkten (24 procent) hebben veel vertrouwen in het voortbestaan van deze winkels.