DEN HAAG - De prijzenslag in de supermarkten kost de ketens nog steeds omzet. De branche loopt wekelijks 10 miljoen euro omzet mis door de lage prijzen. Dat heeft onderzoeksbureau GfK dinsdag laten weten.

De supermarkten hebben de afgelopen drie weken wel 1,8 miljoen extra klanten over de vloer gekregen. GfK heeft 24,4 miljoen kassabonnen geteld tegen 22,6 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. De gemiddelde waarde van de kassabon is de afgelopen vier weken daarentegen gedaald van 19,56 euro naar 18,76. De totale omzet bedroeg gemiddeld 450 miljoen euro per week.

Normaal gesproken groeit de omzet van de supers wekelijks 2 procent vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. De laatste drie weken van de huidige prijzenoorlog ligt de omzet echter op hetzelfde niveau als vorig jaar.

De grote verliezers van de prijsverlagingen zijn de discounters, de goedkope winkels. Even leek het erop dat ze met uitgebreide advertentiecampagnes hun marktaandeel op peil konden houden, maar dat is niet gelukt, stelde J. Holla van GfK. Het marktaandeel is de afgelopen vier weken gedaald van 25,6 procent naar 24,7 procent.

De 'winnaars' zijn Edah, C1000 en Superunie (onder meer Vomar, Jumbo en Hoogvliet). Hoewel ook zij aan omzet inleveren, neemt hun marktaandeel wel toe. Dit zogenoemde middensegment heeft nu 38,1 procent van de markt in handen. Dit was voor het begin van de prijzenoorlog 36,8 procent.

De aanstichter van de prijzenslag, Albert Heijn, wint ook licht aandeel. Ook de omzet is licht toegenomen. Het is echter de vraag of dat de investeringen compenseert, zei Holla.