HOOGEVEEN - Caravanleverancier Kip Nederland uit Hoogeveen gaat faillissement aanvragen. Dat heeft het bedrijf donderdag bekendgemaakt.

Het bedrijf ziet geen andere uitweg omdat het de herfinanciering van de onderneming niet rond heeft kunnen krijgen en door de ''aanhoudende moeilijke markt'' voor caravans.

''Al enige tijd was het management van Kip Nederland bezig om op basis van een nieuw businessplan samen met nieuwe investeerders het bedrijf te herfinancieren.

Ondanks de enorme inspanningen die de afgelopen periode door alle betrokken partijen zijn verricht, is uiteindelijk de tijd te kort gebleken om dit proces succesvol af te ronden'', aldus de onderneming.

Doorstart

De kansen voor een eventuele doorstart worden momenteel ''met alle betrokken partijen'' onderzocht, aldus Kip. Bij het bedrijf was donderdag niemand bereikbaar voor commentaar.

Volgens CNV Vakmensen treft het faillissement alle 64 werknemers van het bedrijf. De vakbond verwacht dat het niet meer te voorkomen is dat tussen nu en zeven weken alle werknemers op straat staan.

''Ik vind het verschrikkelijk. Hiermee is bovendien de laatste Nederlandse producent van caravans van de markt verdwenen'', aldus bestuurder Jacqueline van der Veen.

Boedel

Het is niet voor het eerst dat de Hoogeveense caravanmaker in de problemen komt. In 2007 werd Kip al failliet verklaard.

De onderneming kon een doorstart maken, nadat de directie de boedel van de fabriek in Hoogeveen overnam. Daarbij werd ze gesteund door twee investeringsmaatschappijen.

Het jaar daarop wist Kip de hand te leggen op de merk- en modelrechten van het toenmalige failliete zusterbedrijf Chateau Caravans in België. Door de overname kreeg Kip de beschikking over de merken Chateau, Beyerland, Delta en Cristall.

Krielkip

Kip Caravans is vernoemd naar Jan Kip uit Hoogeveen, die in 1947 een caravan voor eigen gebruik bouwde en er vervolgens zijn beroep van maakte. De eerste Kip-caravans luisterden naar namen als 'Kuiken' en 'Krielkip'.

In 1962 was de productie dusdanig toegenomen dat Jan Kip binnen Hoogeveen naar een andere locatie verhuisde. Vier jaar later verkocht Kip zijn aandelen aan een Amerikaans bedrijf.

De jaarproductie bereikte in 1971 een piek met 10.000 stuks. In 1993 sloot Kip Caravans zich aan bij H2, het latere Tirus. Dat bedrijf redde het financieel niet meer en vroeg daarom faillissement aan.

De onderneming kon een doorstart maken, nadat de directie de boedel van de fabriek in Hoogeveen overnam. Daarbij werd ze gesteund door twee investeringsmaatschappijen. Uiteindelijk moest het bedrijf, met ongeveer zestig werknemers, opnieuw faillissement aanvragen wegens nieuwe financiële problemen en moeilijke marktomstandigheden.

Ferrari

De echte liefhebbers zien een Kip als de Ferrari onder de caravans. Het merk staat voor kwaliteit en innovaties. ''Het echte Kip-gevoel ontwikkel je pas als je er een hebt'', zei Astrid Surstedt van de Kip Caravan Club bij het vorige faillissement.