MEPPEL - Het gestunt met de zuivelprijzen zal de boeren die aan het zuivelconcern Friesland Coberco leveren, nauwelijks in hun portemonnee treffen. Dat heeft een woordvoerder van het bedrijf maandag gezegd.

Friesland Coberco baseert de beloning van de boeren op de uitbetaalde melkprijzen van vijf Europese producenten, waaronder bedrijven uit Duitsland en Denemarken. Als in Nederland de melkprijzen dalen door de prijzenoorlog in de supermarkten, werkt dit maar beperkt door in de beloning van de boeren, aldus de zegsman.

Alleen Friesland Coberco werkt volgens hem met dit betalingssysteem. Het concern is de op een na grootste speler op de markt. Campina is de grootste.

Albert Heijn heeft maandag in de prijzenslag met andere supermarkten een nieuw offensief geopend. Onder de naam 'De Zaanse Hoeve' is een nieuwe zuivellijn in de winkels gekomen, waarvan de producten gemiddeld 15 tot 25 procent goedkoper zijn dan die van het huismerk.

Supermarkten als Albert Heijn, Super De Boer en Edah moeten voorlopig voor de kosten van de prijzenslag opdraaien, zei de woordvoerder van Friesland Coberco. Wel vinden er besprekingen plaats met ketens over het contract voor volgend jaar. Toch is het concern niet blij met de stuntprijzen. "De marges in de hele keten komen onder druk te staan", aldus de zegsman.

Laurus, eigenaar van onder meer Konmar, Super De Boer en Edah, wilde maandag niet reageren op de verlaging van de zuivelprijzen door concurrent Albert Heijn.