ZAANDAM - Met prijzen van 0,49 euro voor een literpak halfvolle melk, karnemelk of magere yoghurt en 0,85 euro voor een liter vla heeft Albert Heijn een nieuw offensief geopend in de prijzenslag met andere supermarkten.

Vanaf maandag komt onder de naam van 'De Zaanse Hoeve' een nieuwe zuivellijn in de winkels van AH waarvan de producten gemiddeld 15 à 25 procent goedkoper zijn dan die van het huismerk.

AH zegt daarmee het prijsverschil met andere supermarkten te willen verkleinen. "We hoeven niet de goedkoopste te zijn, maar het verschil is het afgelopen jaar te groot geworden", aldus een woordvoerder zaterdag. Hij doelde daarbij onder meer op Duitse discounters die vooral goedkope buitenlandse melk aanbieden voor ver onder de 50 eurocent. "Deze stap is dan ook goed voor de afzet van dagverse Nederlandse melk in Nederland."

Door producten van het eigen huismerk minder in prijs te verlagen of op het huidige niveau te houden, wil het supermarktconcern bovendien de afstand tussen deze en biologisch bereide artikelen niet te groot maken. Bovendien zijn ook biologische zuivelproducten als melk, karnemelk, yoghurt en vanillevla door Albert Heijn goedkoper geprijsd.

Allesbehalve blij

Met De Zaanse Hoeve verdwijnt maandag wel de goedkope melk die het bedrijf onder de naam van De Molen verkocht uit de schappen. Het Productschap Zuivel is allesbehalve blij met de nieuwe stuntprijzen van AH. "Het kan niet anders dan dat melk ver onder de kostprijs wordt verkocht", aldus voorzitter G. Koopstra.

Volgens hem haalt de actie de gehele markt onderuit en toont ze aan dat de Nederlandse melkveehouderij het niet moet hebben van de verkoop van consumptiemelk. "Dan ben je als boer veel te kwetsbaar."