DEN HAAG - Door de onverwacht hoge spoorbelasting die de Nederlandse Spoorwegen moeten betalen, kunnen veel reizigers zich straks geen treinkaartje meer veroorloven. Dat zei NS-topman A. Veenman donderdag op de jaarvergadering van Koninklijk Nederlands Vervoer.

Omdat de NS verlies lijdt op het reizigersvervoer, moet de vervoerder de hogere spoorbelasting doorberekenen aan de klanten, aldus Veenman. Zo worden de kaartjes volgend jaar al 0,5 procent duurder door een onvoorziene verhoging van deze zogenoemde infraheffing.

"Wij houden al rekening met jaarlijks stijgende infraheffingen, nu komt daar onverwacht nog meer bovenop", zei de NS-topman. "Stel nu dat dit zo doorgaat. Als wij 200 miljoen euro extra voor beheer en onderhoud van het spoor moeten betalen, moeten wij onze treinkaartjes met 25 procent in prijs verhogen." De NS mag volgens het contract met de overheid de hogere spoorbelasting aan de reiziger doorberekenen.

Als de infraheffing blijft stijgen, voorspelt Veenman gouden tijden voor de handel in goedkope, dus oudere, tweedehands auto's. "Wat betekent dit voor de congestie op de wegen? U kunt het wel raden."

Om de vele files aan te pakken, wil minister Peijs van Verkeer en Waterstaat een kilometerheffing invoeren. Ze heeft echter besloten dat het volgende kabinet de knoop moet doorhakken.

De voorzitter van Koninklijk Nederlands Vervoer, A. Testa, zei donderdag op de jaarvergadering echter dat het huidige kabinet nu al voortvarend met de invoering van heffing aan de slag moet. Peijs moet al zover gaan dat het volgende kabinet niet anders kan dan de kilometerheffing invoeren. "Aan het eind van deze kabinetsperiode kan een point of no return worden gehaald."

De voorzitter van het Algemeen Verbond Bouwbedrijf, L. Brinkman, pleitte donderdag voor een belangrijkere rol van private investeerders bij grote infrastructurele projecten. Knelpunten op de weg of het spoor kunnen zo sneller worden weggewerkt, zo stelde hij.