AMSTERDAM - Nederlandse vliegmaatschappijen en de Geschillencommissie Luchtvaart weigeren 'stelselmatig' om uit zichzelf een vergoeding te betalen bij vertraagde vluchten, terwijl passagiers daar volgens een uitspraak van het Europese Hof van Justitie recht op hebben.

Dat blijkt uit een reportage die het actualiteitenprogramma EénVandaag donderdag uitzendt.

De Europese rechter bepaalde vorig jaar dat passagiers met een vertraging van drie uur of langer recht hebben op een standaardvergoeding van maximaal zeshonderd euro per persoon.

Eigen voorwaarden

Volgens de vliegmaatschappijen is deze uitspraak echter in strijd met andere uitspraken van het Hof en Europese Verdragen. Zij weigeren daarom uit te keren en beoordelen klachten van passagiers op basis van hun eigen voorwaarden.

Niettemin hebben verschillende Nederlandse rechters het afgelopen jaar deze argumentatie van tafel geveegd en de maatschappijen gedwongen tot uitbetaling, met een verwijzing naar de uitspraak van het Europese Hof van Justitie.

Geschillencommissie

De luchtvaartmaatschappijen krijgen steun van de vorig jaar opgerichte Geschillencommissie Luchtvaart, die tot nu toe alle consumenten in het ongelijk stelde, weet EénVandaag. Het programma wijst in dit verband op de vertegenwoordigers van de vliegmaatschappijen die in de commissie zitten.

De Consumentenbond is 'woedend' over de houding van de vliegmaatschappijen. "Wat ons betreft vliegt de Geschillencommissie hier flink uit de bocht", stelt de bond tegenover EénVandaag. "Er ligt een hele duidelijke uitspraak, bekrachtigd door Nederlandse rechters."

De SP heeft Kamervragen aangekondigd. Kamerlid Farshad Bashir pleit ervoor dat de geschillencommissie wordt vervangen door een nieuw instituut dat wel onafhankelijk is.