NEW YORK - Luchthavenbedrijf Schiphol is volledig eigenaar geworden van JFK IAT, de beheerder en exploitant van Terminal 4 op de New Yorkse luchthaven J.F. Kennedy (JFK).

Dat heeft Schiphol woensdag bekendgemaakt tijdens een persconferentie in New York.

Sinds 1997 hield Schiphol USA, een volle dochter van Schiphol, een belang van 40 procent in JFK IAT. De overige aandelen waren in handen van projectontwikkelaar LCOR (40 procent) en Lehman Brothers (20 procent).

Destijds sloot JFK IAT een leaseovereenkomst met de eigenaar van de infrastructuur van de luchthaven voor een periode van bijna twintig jaar. Die overeenkomst is nu verlengd tot 2043.

Gates

De terminal werd in 2001 officieel geopend en wordt de komende tijd uitgebreid van zestien naar 25 gates. Het aantal passagiers kan daardoor groeien van 9,5 miljoen in 2009 naar vijftien miljoen in 2013, als de uitbreiding af moet zijn.

Delta Air Lines, partner van Air France-KLM binnen het SkyTeam, wordt de grootste klant van de terminal.

Aan de expansie van de terminal hangt een prijskaartje van 1,2 miljard dollar. De Port Authority van New York en New Jersey, de eigenaar van de infrastructuur op de luchthaven, zal die investering financieren via de uitgifte van obligaties.

Rol

Schiphol wilde graag een belangrijkere rol spelen op JFK, omdat die naadloos aansluit bij de activiteiten in Amsterdam en het belang dat het luchthavenbedrijf al heeft in de Parijse luchthavens. De SkyTeam-alliantie van onder meer Air France-KLM en het Amerikaanse Delta heeft in de wereld een paar luchthavens gekozen als grote knooppunten.

Behalve Schiphol en Parijs is dat ook John F. Kennedy Airport. Schiphol verwacht dan ook dat door deze stap het verkeer tussen de knooppunten verder toeneemt, waarvan de Amsterdamse luchthaven zal profiteren.

Pionier

Luchthavenbedrijf Schiphol lijkt een ware pionier te worden in de luchtvaartwereld. Twee jaar geleden sloot het samen met Aéroports de Paris de eerste luchthavenalliantie ter wereld. Nu is het de eerste luchthaven die een terminal beheert in de Verenigde Staten. In de VS is het gebruikelijk dat de terminals worden uitgebaat door de luchtvaartmaatschappijen zelf.

In 1997 betaalde de Schiphol Group 7,5 miljoen dollar voor zijn belang van 40 procent in JFK IAT. Nu moest nog 13 miljoen dollar (10 miljoen euro) op tafel worden gelegd voor de resterende 60 procent.

Lucratief

''Dit is niet alleen financieel lucratief, maar ook strategisch van belang'', zei minister Camiel Eurlings (Verkeer).

"Bij de luchtvaartmaatschappijen zie je een paar allianties die overblijven en er zijn ook maar een paar Europese luchthavens die in de wereld van belang blijven. De rest zakt weg naar een regionaal niveau met alleen Europese vluchten.''