RIJSWIJK - C1000 stopt met de 'kiloknallers', een goedkoop vleespakket. Dat doet de supermarktketen ''in verband met de acties van Wakker Dier, waarin een sterke focus op C1000 ligt''.

Dat staat in een interne memo waarop de Volkskrant de hand heeft weten te leggen. 

Wakker Dier voert al enige tijd actie tegen het ''voortdurende gestunt met industrievlees en het vrijwel ontbreken van diervriendelijke aanbiedingen bij C1000''.

Zo wees de organisatie in radiospotjes klanten van de supermarkt op ''diervriendelijke weekaanbiedingen'' bij concurrerende supermarkten. ''Een kilo vlees is een kilo dier, geen stuntartikel.''

Verklaring

Wakker Dier stelt in een verklaring blij te zijn dat C1000 ''zich iets aantrekt van de brede maatschappelijke kritiek op de kiloknallers van boeren, politiek en Wakker Dier''.

Maar de organisatie vraagt zich wel af of dit een beleidsaanpassing is of een eenmalige aanpassing vanwege de radiospotjes.

Keuze

C1000 stelt in een reactie zich te richten op een goede kwaliteit voor een goede prijs en keuze voor de consument. ''Er zijn klanten die waarde hechten aan biologische en vegetarische producten, maar er zijn ook klanten die deze keuze eenvoudigweg niet kunnen of willen maken.''

De berichten over de vleesverkoop bij C1000 hebben er wel toe geleid dat de supermartketen ''nadrukkelijker dan voorheen'' zijn biologische producten gaat promoten.