DEN HAAG - De goedkope supermarkten slaan terug in de prijzenoorlog. Zij hebben de afgelopen dagen volop geadverteerd en verlagen de prijzen van melk, brood, aardappelen, groente en fruit, aldus het onderzoeksbureau GfK. Hun marktaandeel is de afgelopen week weer wat geklommen.

Aanvankelijk trokken vooral de luxere supermarkten meer klanten door de lagere prijzen. Maar vorige week groeide het marktaandeel van discounters als Aldi en Lidl van 19,4 procent naar 20,5 procent, zag GfK-onderzoeker J. Holla. Bovendien betrekken zij het "verssegment" bij de prijzenslag en dat is volgens Holla niet eerder gebeurd.

AH

Ook Albert Heijn, dat op 20 oktober met de prijzenslag begon, ziet het aantal klanten groeien. De AH-winkels hebben vorige week evenveel mensen over de vloer gekregen als voor de ophef over het salaris van Ahold-topman Moberg, namelijk ongeveer 2,5 miljoen. De klanten bleven weg bij AH nadat bekend was geworden dat Moberg een enorm salaris zou ontvangen.

Ook de supermarkten C1000 en Edah krijgen meer klanten. Dat betekent niet automatisch meer omzet. In de derde week van de acties daalde de omzet in de supermarkten van 475 miljoen naar 465 miljoen euro.

Melk

Speciaalzaken en kleinere luxe winkels krijgen minder mensen binnen. Ook de boeren maken zich zorgen. Landbouworganisatie LTO laat de prijzen van melk in grote supermarktketens controleren. Veehouders zijn bang dat de prijsverlagingen elkaar blijven opvolgen en dat supermarkten lagere melkprijzen zullen verlangen van de melkfabrieken. De fabrikanten zullen dit weer afwentelen op de boeren, zo vrezen zij. Volgens S. Schenk, voorzitter van LTO Rundveehouderij, produceren veehouders nu al onder de kostprijs.