BUNNIK - De autoverkopen in Nederland zijn in de maand juli met 15,2 procent gestegen tot 38.603 stuks in vergelijking met juli vorig jaar. Dat blijkt uit woensdag gepubliceerde cijfers van de brancheorganisaties Bovag en Rai Vereniging.

Sinds het begin van het jaar zijn er in totaal 308.717 auto's verkocht. Dat betekent een groei van 21,2 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Toen bleef de teller op 254.736 steken.

''Het feit dat voor de achtste maand op rij een stevige plus wordt genoteerd ten opzichte van crisisjaar 2009 wijst op een bestendig herstel van de Nederlandse markt'', aldus Bovag.

Volkswagen, Ford, Peugeot, Toyota en Renault vormden de top vijf van best verkochte merken in juli. De Peugeot 107 was het populairst, gevolgd door de VW Polo en de VW Golf.

Verwachting

Bovag en RAI stelden eerder dit jaar de verwachting voor de verkopen voor heel 2010 naar boven bij tot 410.000 nieuwe personenauto's, ruim 20.000 meer dan in 2009.

''De verwachting is wel dat we boven 410.000 uitkomen. We zijn blij dat het harder is gegaan dan verwacht, maar we blijven voorzichtig. Het is nog steeds een gekke tijd'', stelt een woordvoerder van Bovag.

In het crisisjaar 2009 kelderden de autoverkopen in Nederland met ruim een vijfde tot 387.699 stuks. Het jaar daarvoor werden nog bijna 500.000 nieuwe auto's aan de man gebracht. ''Dat aantal gaan we dit jaar niet halen'', aldus de zegsman.

Nederland

Nederland deed het dit jaar stukken beter vergeleken met andere Europese landen, zoals Duitsland, de grootste automarkt in Europa, Spanje, Frankrijk en Italië.

Daar gingen de autoverkopen in de maand juli juist fors omlaag, wegens het aflopen van overheidsmaatregelen om de verkopen te stimuleren.

Deze programma's waren stukken genereuzer vergeleken met de slooppremie die autokopers in Nederland ontvingen. Om die reden zagen andere landen de verkopen vorig jaar al toenemen.