UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen (NS) hebben een ''redelijk'' halfjaar achter de rug. Reizigers hadden last van het winterweer en de schoonmaakstaking, maar de klanten zijn inmiddels weer wat positiever over het bedrijf.

Het aantal reizigerskilometers daalde met 1,1 procent, volgens NS deels door de perikelen met het winterweer.

De winst bleef zo goed als op hetzelfde niveau als over de eerste zes maanden vorig jaar. Dit blijkt uit de halfjaarcijfers die het vervoersbedrijf woensdag bekendmaakte.

Het resultaat uit bedrijfsactiviteiten steeg van 127 miljoen euro vorig jaar tot 146 miljoen euro dit jaar. De nettowinst daalde iets, van 100 miljoen euro tot 99 miljoen euro.

Lichte verbetering

In het eerste kwartaal namen minder mensen de trein. Volgens NS was er in het tweede kwartaal sprake van een lichte verbetering.

Toch durft het bedrijf zich nog niet uit te spreken over hoe dit zich de rest van het jaar ontwikkelt. ''NS constateert dat de economische crisis nog steeds invloed heeft.''

Opbrengsten

De totale opbrengsten van het vervoersbedrijf namen met 12 procent toe tot 2,4 miljard euro. De stijging is volgens NS te danken aan meer opbrengsten uit het reizigersvervoer, aan het rijden van extra treinen op verzoek van regionale overheden zoals het nachtnet en dankzij meer activiteiten bij bouwdochter Strukton.

Inmiddels hebben NS en ingenieursbureau Oranjewoud overeenstemming bereikt over de verkoop van Strukton aan Oranjewoud.

Nieuwe activiteiten

Ook leveren nieuw gestarte activiteiten geld op, zoals de busconcessies van Qbuzz en de overgenomen activiteiten van Abellio Londen. Hogesnelheidslijn Fyra kostte onder de streep alleen maar geld en leverde een verliespost op van 62 miljoen euro.

Dit komt door lagere reizigersaantallen als gevolg van de crisis en de vertraging in de aflevering van treinen, aldus NS. Ook moest NS 38 miljoen euro afdragen aan de Staat voor het gebruik van de hogesnelheidslijn.

De bedrijfslasten stegen van net onder de 2 miljard euro tot ruim 2,2 miljard euro in de eerste zes maanden van het jaar.

Die kosten worden ook toegeschreven aan het opstarten van nieuwe activiteiten. Ook hier neemt de Fyra het leeuwendeel van de kostenstijging voor zijn rekening.