RIJSWIJK - Albert Heijn zet de prijzenslag voort. De supermarktketen maakt dinsdag ruim driehonderd producten goedkoper en reageert daarmee op de prijsverlaging die concurrent Laurus (Edah, Super de Boer en Konmar) vrijdag bekendmaakte. Het aantal producten dat Albert Heijn sinds half oktober in prijs heeft verlaagd, komt daarmee op 1800.

Een woordvoerder van Albert Heijn liet maandag weten dat van zowel A-merken als het goedkope merk Euroshopper de prijs naar beneden gaat. "Tot nu toe hebben wij circa 35 procent van de dagelijkse boodschappen in prijs verlaagd."

MKB-Nederland is bang dat de prijzenslag ten koste gaat van de kleine detaillist. "Ik maak me zorgen over de fijnmazigheid van de detailhandelsstructuur, waar we in Nederland terecht zo trots op zijn. Kleine supermarkten beginnen de gevolgen nu al te voelen, net zoals speciaalzaken", zei MKB-voorzitter L. Hermans maandag op het jaarcongres van zijn organisatie.

"Op de langere termijn is ook de consument de dupe van de verschraling van het aanbod. De prijzen zullen dan automatisch weer omhoog gaan. Ook leveranciers, boeren en tuinders ondervinden nu al de negatieve gevolgen", stelde Hermans.

Negatieve publiciteit

De prijzenslag in de supermarktbranche begon medio oktober, toen Albert Heijn van meer dan duizend producten de prijzen verlaagde. De keten deed dit om klanten terug te winnen na de stroom van negatieve publiciteit over moederbedrijf Ahold. Alle andere supermarkten reageerden op de prijsverlaging.

Economen van ABN Amro hebben berekend dat de inflatie in Nederland volgend jaar een stuk lager kan uitvallen door de prijzenslag. Het algemene prijspeil wordt gedrukt met 0,4 procentpunt, aldus de economen. Zij verwachten dat in de inflatiecijfers van november de eerste invloed hiervan op het algemene prijspeil te zien is. Dat is te laat om de cijfers over heel 2003 nog sterk te beïnvloeden.