AMSTERDAM - De Nederlandse inflatie kan volgend een jaar een stuk lager uitvallen. De aanhoudende prijzenslag tussen supermarkten drukt het algemene prijspeil volgend jaar met 0,4 procentpunt.

Dat hebben economen van ABN Amro becijferd. De prijzen voor levensmiddelen maken 17 procent uit van het boodschappenmandje dat het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) gebruikt om de gemiddelde prijsstijging te berekenen. Volgens ABN Amro komen negen van de tien levensmiddelen uit de supermarkt. Daar is grofweg eenderde van het assortiment in prijs verlaagd de laatste weken.

Albert Heijn ontketende half oktober een felle concurrentiestrijd door een groot aantal merkproducten in prijs te verlagen. Andere supermarkten wilden niet achterblijven, waardoor inmiddels de meeste ketens een deel van hun assortiment al drie keer goedkoper gemaakt.

De ABN Amro-economen verwachten dat in de inflatiecijfers van november de eerste invloed hiervan op het algemene prijspeil is te zien. Dat is volgens de bankeconomen te laat om de cijfers over heel 2003 nog sterk te beïnvloeden. Als de prijzen op hetzelfde lage niveau blijven, zal in 2004 het prijspeil 0,4 procent lager uitvallen.