SCHIPHOL - In augustus 2008 begon de puur Nederlandse luchtvaartmaatschappij Amsterdam Airlines te vliegen, een maand later viel Lehman Brothers om. Geen droomstart.

''De trein reed al, maar we moesten de plannen wel bijstellen'', zegt directeur Jaap Horsten.

Twee jaar later vliegt de maatschappij met twee toestellen en bedient ze de gekste markten; van het verplaatsen van troepen naar Afghanistan tot de eerste chartervluchten in tien jaar tijd tussen Nederland en Israël.

Vorige week werd de frequentie tussen Tel Aviv en Amsterdam verhoogd naar twee keer in de week.

Shekels

''We brengen nu elke week 360 mensen vanuit Israël naar Amsterdam en die brengen weer shekels mee.'' Behalve de vluchten op Israël, die worden uitgevoerd in opdracht van Holiday Lines of Israël, vliegt AA inmiddels ook op Turkije en Marokko voor wat Horsten omschrijft als het ''etnisch vervoer''.

Nederland telt veel Turken en Marokkanen die behalve voor hun vakantie ook de rest van het jaar naar hun geboorteland reizen.

Bijzondere operaties

En juist die rest van het jaar is heel belangrijk. ''De vraag is altijd; hoe kom je de winter door?'' Doordat het in het begin zo tegenzat, is AA zich gaan richten op ''bijzondere operaties''. Als gevolg daarvan vliegt de maatschappij al anderhalf jaar Scandinavische troepen naar Afghanistan. Een mooi appeltje voor de dorst. ''Een vorm van risico spreiden.''

Vlak voordat AA begon met vluchten op Marokko, diende de aswolk zich dit voorjaar aan. ''Dat heeft ons zeker een half miljoen euro gekost.''

Nederlandse markt

Nu heeft Amsterdam Airlines de blik wat meer op de Nederlandse markt gericht. ''We hoeven geen Transavia of KLM te worden maar gewoon een leuke club met een leuk bedrijf waar een leuke boterham mee te verdienen valt.''

Volgens Horsten wordt er gesproken met verscheidene Nederlandse touroperators, maar namen wil hij niet noemen. ''We doen ook al wel wat voor Nederlandse touroperators.''

Crises

Toen Horsten Amsterdam Airlines in 2007 inschreef bij de Kamer van Koophandel, leek het erop dat de bomen tot in de hemel groeiden. Een financiële, economische en aswolkcrisis verder bestaat het bedrijf nog steeds.

De ambities van destijds, vijf tot zes vliegtuigen in de vloot, zijn er nog wel. Maar er wordt iets langzamer invulling aan gegeven. ''Het streven is hetzelfde, het tempo is vertraagd.''