AMSTERDAM - Er wordt weer meer geld uitgegeven aan advertenties, blijkt uit cijfers van marktonderzoeker Nielsen.

De mediabestedingen waren in de eerste helft van dit jaar niet alleen hoger dan in het zwakke eerste halfjaar van 2009, maar ook ten opzichte van dezelfde periode in 2008.

De bruto mediabestedingen, dus zonder kortingen achteraf, kwamen in de eerste helft van dit jaar uit op ruim 3 miljard euro.

Stijging

Dat is een stijging van 9,4 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar en van 3,5 procent ten opzichte van het eerste halfjaar van 2008.

Televisie is goed voor de helft van de markt. Daar stegen de bestedingen met 8,9 procent tot 1,5 miljard euro.

Tijdschriften

Het marktaandeel van de dagbladen nam met 0,6 procentpunt toe tot 15,4 procent, maar het marktaandeel van de folders groeide sterker met 1,2 procentpunt tot 10,9 procent. Tijdschriften en internet moesten marktaandeel inleveren.

Vooral supermarkten en meubelwinkels gaven meer geld uit aan advertenties. Er was een sterke stijging bij advertenties voor bier en drinkyoghurt.