AMSTERDAM – Google is het sterkste merk in Nederland voor het derde jaar op rij. Microsoft staat voor het eerst in de top tien, maar moet het doen met een tweede plaats. Dat blijkt uit het jaarlijks merkenonderzoek van BrandAsset.

Woonwarenhuis Ikea staat op nummer drie in de lijst van sterke merken in Nederland, gevolgd door pretpark Efteling. NOS komt de top tien binnen op nummer vijf.

Discovery Channel, Marktplaats.nl, Bol.com, Senseo en Coca-Cola maken de top tien compleet.

Uit de lijst valt ook te concluderen wat de minst sterke merken in Nederland zijn. De Nederlandse Energie Maatschappij en Oxxio staan tussen de tien laagst scorende merken. Net als uitzendbureaus Adecco, Content en Manpower.

ING

ING is een sterker merk geworden dankzij de fusie met de Postbank. Toch staat het merk Postbank, dat als bedrijf niet meer bestaat, niet veel lager dan ING. Rabobank blijft wat betreft financiële instellingen het sterkte merk. De bank staat op plaats 88 in de lijst.

Een opvallende stijger is Rituals dat 302 plaatsen klimt naar nummer 120 van de lijst. Het merk, dat producten voor lichamelijke verzorging en interieuraccessoires verkoopt, wordt gezien als sensueel, charmant en vernieuwend.

Bier

Merken in de categorieën sport, auto’s en bier zijn bij mannen sterker dan in het algemene beeld. De sterkste biermerken onder mannen zijn Hertog Jan, Palm en Heineken.

Bij senioren scoren online- en technologiemerken, zoals iPod, LinkedIn en NU.nl, minder sterk dan gemiddeld in Nederland. Sterke merken onder ouderen zijn Het Concertgebouw en het Van Gogh museum.

Managers

Relatief sterke merken die door managers genoemd worden, zijn Ralph Lauren en Rolex. Wat betreft auto’s vinden managers Porsche het sterkste merk, gevolgd door BMW. Ook sterkedrankmerken en Nicotinell, een middel ter ondersteuning van het stoppen met roken, staan bij deze groep hoger op de lijst.

Financieel Dagblad daalt als merk onder managers. Elsevier, NRC en Radio 1 worden meer dan gemiddeld in Nederland gebruikt om op de hoogte te blijven.