ROTTERDAM - Zee- en binnenvaartschepen bevatten in veel gevallen nog steeds asbest. Ook nieuwe schepen uit voornamelijk niet-westerse landen bevatten in de meeste gevallen asbesthoudende materialen.

Dat constateert het bedrijf Oesterbaai uit Rotterdam dat inspecties uitvoert voor onder andere de Inspectie Verkeer en Waterstaat.

Het bedrijf stelt dat in 90 tot 95 procent van de inspecties asbest is geconstateerd. Het gebruik van asbest is volgens de internationale scheepvaartregels verboden.

Dat het nog steeds wordt geconstateerd, ook in nieuwe schepen, komt omdat de controles op asbest slecht zijn, stelt een woordvoerder van Oesterbaai.

Verboden

Ook op Nederlandse schepen komt Oesterbaai nog regelmatig asbest tegen. ''Het leek sinds 1993 voorbij toen het verboden werd om deze stof nog langer in schepen te gebruiken, maar in Turkije werd een schip gebouwd voor een Nederlandse eigenaar waarin we duizenden asbesthoudende pakkingen hebben gevonden. Het schip is inmiddels ontdaan van de meeste asbesthoudende pakkingen, omdat de Scheepvaartinspectie wel eisen stelde.''

Door de bouwer was bij het afleveren van het schip een certificaat afgegeven dat er geen asbest was gebruikt, maar de controles daarop zijn niet voldoende.

Certificaten

Er worden certificaten afgegeven zonder dat daadwerkelijk wordt gekeken of er asbesthoudende materialen in de schepen zitten, weet de woordvoerder van Oesterbaai. ''De werf had eigenlijk beter moeten weten.''

Bij de meeste westerse scheepsbouwers gaat het volgens de zegsman wel goed, maar ook daar gebeurt het toch nog wel eens dat er toch asbest is gebruikt. De Scheepvaartinspectie zou de zaak nu wederom internationaal willen aankaarten, zodat de controle op het gebruik beter wordt.