ZAANDAM - Het supermarktconcern Ahold heeft een matig halfjaar achter de rug. De onderneming schreef wel een nettowinst in de boeken van 60 miljoen euro, terwijl de aangepaste resultaten over dezelfde periode vorig jaar een verlies van 142 miljoen euro lieten zien. De verkopen daalden echter 11,8 procent naar 30,3 miljard euro.

Financieel topman H. Ryöppönen noemde de cijfers vrijdag teleurstellend. Het management werd volgens hem erg afgeleid door de ontdekking van de boekhoudfraude begin dit jaar.

Het bedrijfsresultaat kwam uit op 587 miljoen euro. Vorig jaar was dit nog 709 miljoen euro. Het grote verschil tussen de nettowinst en het bedrijfsresultaat zit in de rentelast waar Ahold onder lijdt. Het concern heeft het eerste halfjaar 533 miljoen euro aan rente betaald. Dat heeft vooral te maken met nieuwe leningen, waaronder een krediet van 3,1 miljard euro.

Ahold was de eerste zes maanden 55 miljoen euro kwijt aan accountants en juridische en andere adviseurs. Het bedrijf heeft hen ingehuurd om de boekhoudfraude te ontrafelen. Eerder voorspelde Ahold al dat deze kostenpost voor heel 2003 boven de 100 miljoen uit zal komen.

Albert Heijn

De netto-omzet van Albert Heijn daalde het eerste halfjaar, maar dit werd gecompenseerd door de sterke omzetgroei bij Schuitema (C1000). De marges van AH stonden onder druk, waardoor de dochter een lager bedrijfsresultaat (voor goodwill en bijzondere posten) in de boeken schreef.

Het bedrijfsresultaat voor heel Europa daalde 38 procent naar 85 miljoen euro. In Centraal-Europa lagen de verkopen onder druk door de slechte economie. In Spanje heeft Ahold de prijzen moeten verlagen door de grote druk van concurrenten. Het concern wil af van de winkels in dit land.

US Foodservice

De geplaagde dochter US Foodservice, waar flink in de boeken is gerommeld, had flink te lijden onder de boekhoudfraude. De netto-omzet daalde 18,9 procent naar 8,5 miljard euro. Het bedrijfsresultaat kelderde maar liefst 122,5 procent naar een verlies van 51 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat voor heel de Verenigde Staten liep 19,1 procent terug naar 711 miljoen euro.

In Azië, Zuid-Amerika en de overige gebieden waar Ahold actief is, denderde het bedrijfsresultaat 223,3 procent omlaag naar een verlies van 74 miljoen euro. De netto-omzet steeg echter 21,6 procent naar 1,4 miljard euro.