AMSTERDAM - In de week dat Nederland de laatste groepswedstrijd speelde tegen Kameroen zijn nog eens zesduizend televisies meer verkocht dan in de vergelijkbare periode vorig jaar.

Daarmee staat de teller voor het extra aantal verkochte toestellen in de aanloop naar en tijdens het WK op bijna 70.000 stuks tot en met week 25. Zo meldt onderzoeksbureau GfK maandag.

Tijdens het EK van 2008 schaften consumenten 70.000 meer televisies aan dan in de vergelijkbare periode zonder toernooi een jaar eerder.

GfK verwachtte voorafgaand aan het WK dat er 75.000 extra toestellen verkocht zouden worden. De cijfers van afgelopen week en deze week zijn nog niet bekend.

Piek

De echte voetballiefhebber begon het WK meteen goed en schafte net voor het toernooi een nieuwe tv aan. De piek in de verkopen lag in week 22, de week voor het WK begon, toen 22.000 meer televisies over de toonbank gingen.

In een normale week worden volgens GfK 36.000 nieuwe tv's verkocht.